Köpvillkor

Köpvillkor Designdelicatessen.se

1. Allmänt


Följande köpvillkor är anpassade för internetförsäljning på www.designdelicatessen.se och är gällande för privatkunder som är 18 år fyllda och bosatta i Sverige.

 

www.designdelicatessen.se ägs av: 

DesignDelicatessen

Frederiksberg Allé 6

DK1820 Frederiksberg

Danmark

 

Organisationsnummer: DK37560456

 

Kontaktuppgifter 

Telefon: 010-138 87 71 alla vardagar 10.00 - 16:30 (lunchstängt 12 - 12:30)

E-mail: info@designdelicatessen.se besvaras på vardagar inom 24 timmar.

 

 

2. Beställning

En beställning görs enkelt och säkert i webbshoppen och du bekräftar din beställning när du genomfört sista steget (steg 2) i kassan, alltså när du klickat på ”Slutför betalning”. Härmed blir du också ansvarig för att betala din beställning.

 

Du mottar ett e-mail med din orderbekräftelse strax efter genomförd beställning med viktigt information som ska sparas.

 

Ändra i beställningen

Du kan ändra i din beställning genom att kontakta kundservice per telefon 010-138 87 71. Observera att ändringar endast kan genomföras innan din beställning behandlats.

 

Annullera beställning

Du kan annullera din beställning genom att kontakta kundservice per telefon 010-138 87 71. Observera din beställning endast kan annulleras innan din beställning har behandlats. 

Bedrägeriförsök och bedrägeri

Vi polisanmäler alla bedrägeriförsök och bedrägerier.

3. Priser och avgifter 

 

Alla priser är angivna i SEK och inklusive 25% moms.

Avgifter för frakt och betalning kan tillkomma, se avsnitt 5. Betalning och 6. Leverans.

 

Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på designdelicatessen.se gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.

 

4. Betalning

Vi tar emot följande kort:


-VISA 
-VISA Electron 
-MasterCard 
-Maestro 

-JCB

PayPal

Du kan betala snabbt och tryggt med PayPal för en kostnad på 3,60% av ditt köp. Du kan antingen logga in på ditt PayPal-konto eller skapa ett nytt när du går vidare med betalningen. Med PayPal kan du betala med följande kort:

-VISA 
-MasterCard 
-Discover

-Amex (American Express)

 

5. Leverans

Din beställning skickas med tre olika fraktbolag beroende på försändelsen storlek och vikt. Mindre produkter skickas med Posten, mellanstora med UPS och de allra största med Conway hemleverans.

 

Du mottar trackinguppgifter från Posten och UPS via email så snart paketet har skickats. När det gäller Conway hemleverans mottar du ett email när din produkt skickas från vårt lager och leverantören ringer till dig dagen innan leverans.

Leveranstid

Beställningar gjorda under helger och helgdagar skickas som regel nästkommande vardag. Vår normala leveranstid med Posten och UPS är 2-3 dagar efter din order har skickats. För leverans med Conway är leveranstiden normalt 3-5 dagar. För varor som inte finns på lager är leveranstiden längre. Den förväntade leveranstiden framgår på produktsidan.

 

Vi ska leverera beställningar som finns i lager utan onödiga förseningar dock senast efter 30 dagar efter beställningen är gjord.

Fraktkostnad

För beställningar över 500 SEK är frakten med Posten gratis. Detta gäller inte leverans av större produkter som levereras med UPS eller Conway hemleverans.

Posten: Alla mindre försändelser skickas med Posten. Ditt paket skickas till närmaste utlämningsställe till en fraktavgift på 49 SEK, för beställningar över 500 SEK är frakten dock gratis. 

 

UPS: Mellanstora paket skickas med UPS. Frakten kostar mellan 100 till 300 SEK beroende på paketets storlek och vikt. Observera att dessa leveranser sker dagtid, det kan därför vara klokt att välja att leveransen ska ske till exempelvis ditt arbetes adress.

 

Conway hemleverans: De allra största produkterna skickas men fraktbolaget Conway som på många sätt fungerar som UPS - leverans sker dagtid hem till din adress. Priset för denna frakttyp beror på försändelsens storlek och vikt och uppgår i kassan.

 

 

Ej mottagen vara

Om leveransen inte överensstämmer med informationen på fakturaunderlaget (skickat till dig via e-mail) ber vi dig kontakta kundservice på info@designdelicatessen.se eller telefon 010-138 87 71. Vi kommer att undersöka ärendet så snabbt som möjligt, och om det har hänt ett fel så skickar vi rätt produkt eller återbetalar beloppet, beroende på vad som avtalas och är möjligt. Eventuell returfrakt och frakten för en ny vara betalas inte av kunden i detta sammanhang.

Leveransförsening

Om det uppstår en leveransförsening som har väsentlig betydelse för dig som kund, har du rätt att häva avtalet utan kostnad. Om det uppstår en försening utom DesignDelicatessens kontroll kan inte DesignDelicatessen anses som ansvariga för det och heller inte bli skyldiga till skadestånd eller kompensation, om det inte speciellt avtalats mellan parterna eller som en bestämmelse från tvingande lag.

Transportskada- och risk

DesignDelicatessen ansvarar för din beställning tills du fysiskt ha mottagit den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkter ber vi dig att så snabbt som möjligt utan onödig försening kontakta kundservice på info@designdelicatessen.se eller per telefon 010-138 87 71. Likaså är det du som kund, som ansvarar för paketet och produkterna i tillfälle av att du skickar varor i retur. Vi rekommenderar därför att du väljer ett fraktsätt som kan spåras.

 

6. Ångerrätt och returer

 

Ångerrätt 
Du har som privatkund alltid 14 dagars ångerrätt från den dag då du mottar dina varor. Ångerrätten ger dig rätt till att undersöka varorna på ett sätt som inte skadar produkten och gör den olämplig för vidare försäljning. Du får undersöka varan i samma utsträckning som anses rimligt att göra i en fysisk butik. 

 

Byte

Om du önskar att byta en produkt betalar du själv för returfrakten men vi står för frakten för den nya produkten som skickas ut till dig. 

 

Retur

Du ska alltid när det gäller större produkter som inte kan skickas med vanlig post (t.e.x. möbler eller annat som väger mer än 20 kg), meddela det till kundservice på info@designdelicatessen.se eller telefon 010-138 87 71, så vi kan arrangera en upphämtning av din produkt eller skicka en returfraktsedel. (Du måste även kontakta oss angående reklamationer. Se punkt 7. nedan för ytterligare information om reklamationer.)

Om returen gäller en mindre produkt, som kan skickas med posten, ska du skicka varan i retur till den nedanstående adressen och bifoga information om ditt namn, adress, e-mail och ordernummer. 

 

Vi rekommenderar att du fyller i denna standardblankett vid ångrat köp och bifogar den i returpaketet.

 

Du står som kund själv för att betala returfrakten, både när det gäller upphämtning av större produkter och när det gäller retur av mindre produkter som du skickar själv.

 

Kostnaden för upphämtning av stora produkter varierar beroende på vart i Sverige du bor och hur stor/tung produkten är. Vi estimerar att fraktkostnaden för retur av stora produkter är mellan 500-1000 SEK. 

 

När du skickar en produkt i retur, ansvarar du för att produkten kommer fram till Designdelicatessen i bra skick och måste därför emballera produkten på ett sätt som säkerställer att produkten inte skadas i transporten. Vi rekommenderar att du skickar varan i sitt originalemballage. 

Returadress (endast vid retur av vanliga postpaket):

DesignDelicatessen

Genvägen 1

231 62 Trelleborg

Sverige

 

OBS! Vänligen skicka aldrig ditt returpaket rekommenderat då paketet riskerar att skickas i retur till dig för att vi inte kan ta emot den. Designdelicatessen tar inte ansvar för eventuella extrakostnader som kan uppstå om ett rekommenderat returpaketet skickas i retur till dig.

 

Värdesminskningsavdrag

Om varorna du returnerar är i försämrat skick som gör de osäljbara eller minskar värdet kan Designdelicatessen göra avdrag eller vägra att återbetala, beroende på skadans omfång som avgörs i varje fall.

 

Skada kan omfatta borttagna märkeslappar, skadat emballage (om emballaget anses att vara en signifikant del av produkten) repor, fläckar, lukten av cigarettrök mm.

 

Återbetalning

Vi kommer att återbetala det belopp du betalt för varorna utan onödig försening efter att vi har mottagit och behandlat din retur, dock senast efter 14 dagar från det att du har meddelat att du vill göra ångerrätten gällande, förutsatt att vi har mottagit produkten eller bevis att produkten har skickats till oss. 

 

Återbetalningen sker endast för produkternas värde och inte för eventuella avgifter för t.ex. frakt eller faktura.

 

Återbetalning sker alltid till samma betalningssätt som användes vid beställning.

 

 

7. Reklamation

Som privatkund har du rätt att reklamera en felaktig produkt i 3 år från det datum du mottagit din vara. 

 

Önskar du att reklamera en produkt ber vi dig alltid kontakta vår kundservice via e-mail info@designdelicatessen.se, innan du skickar din produkt i retur. Vänligen bifoga en bild på felet/skadan, för att förkorta behandlingstiden och hjälpa oss hitta bästa lösning. Kundservice kommer ge vidare instruktioner för hur processen för reklamation ska gå vidare.

 

Du ska som kund naturligtvis inte betala eventuell returfrakt eller frakten för en ny ersättande produkt. I tillfälle av att produkten ska skickas i retur kommer Designdelicatessen stå för returfrakten, antingen genom att boka en gratis upphämtning av din produkt eller genom att skicka en returfraktsedel till dig.

Reklamationsrätten gäller ursprungsfel, transportskador och för produkter som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och DesignDelicatessen eller som på annat sätt uppvisar fel. Fel som uppstått på grund av skada som kunden har orsakat räknas inte som ursprungsfel.

Om du som kund reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det at du mottog varan, är det ditt ansvar som kund att påvisa att felet var ursprungligt. 

 

Du ska alltid reklamera produkten så snabbt som möjligt och utan onödig försening efter att felet har upptäckts. 2 månader efter felet upptäcks anses alltid som skälig tid för anmälan.

 

Vid godkänd reklamation reparerar vi varan till originalskick eller byter ut den mot en ny vara. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och bli återbetald för den summa du betalat för varan.

 

8. Förbehåll

 

DesignDelicatessen förbehåller sig rätten att kunna häva avtalet utan att kunna krävas på kompensation, om kunden har handlat i ond tro, på grund av felaktigheter i Webbshoppen, som kunden känt till eller borde ha insett var felaktigt. Detta inkluderar felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet.

 

Om det uppgår skillnader i uppgifter mellan Webbshoppen och andra publikationer har de uppgifter som uppges här på Webbshoppen företräde.

 

 

9. Force Majeure

 

DesignDelicatessen har rätt att inte uppfylla sina skyldigheter i detta avtal i händelse av omständigheter som är utanför DesignDelicatessens kontroll eller som vi inte kunnat förutse eller övervinna. Detta gäller bl.a. myndigheters åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, arbetsmarknadskonflikt, krig eller krigsfara, blockad, brand, explosion, översvämning, naturkatastrof eller olyckshändelse av större omfattning. 

 

 

10. Personuppgifter och sekretess

 

Vissa personuppgifter och handlingar på www.designdelicatessen.se kommer lagras och hanteras av DesignDelicatessen i enighet med personuppgiftslagen (PUL). Personuppgifterna skyddas från externt intrång. Dessa uppgifter kräver DesignDelicatessen för att kunna fullgöra sin del av det avtal som ingås med kunden.



Personuppgiftsansvarig:

DesignDelicatessen

Genvägen 1 

231 62 Trelleborg

Sverige

Kunduppgifter som lagras: 
-Namn 
-Adress 
-E-postadress 
-Telefonnummer 
-Personnummer 

Uppgifterna kan även komma att lämnas ut till en tredje part för att kunna fullgöra avtalet då: 
- Vår avtalspartner inom betalningstjänster kräver vissa uppgifter för att kunna genomföra din betalning
- Vår transportpartner kräver vissa uppgifter för att kunna leverera din beställning

Registerutdrag
Alla kunder som ingått ett avtal med DesignDelicatessen som privatperson kan en gång per år begära att få ett kostnadsfritt registerutdrag på den information vi har sparade om kunden. För att få detta ska du skicka in en undertecknad begäran till adressen ovan under ”Personuppgiftsansvarig”. Om vi skulle ha information sparad om dig som är felaktig, ofullständiga eller missvisande ändrar och uppdaterar vi dessa.


Radering av kunduppgifter
Kunder kan skicka in en skriftlig och undertecknad begäran att få sin information som är lagrad hos DesignDelicatessen, raderad. Vi kan dock inte radera sådan information som enligt lag krävs att vi har lagrad i redovisnings- och bokföringssyften.

 

 

11. Cookies

 

Samtlig information som publiceras på www.designdelicatessen.se är i uteslutande informativt syfte för att besökare ska kunna använda sig av hemsidan. När en användare besöker en hemsida sparas filer ner på besökaren dator, så kallade cookies. På Webbshoppen används följande cookiefiler:

- Session cookies som endast sparas temporärt på besökarens dator för hemsidan ska kunna användas utan problem. När besökaren stänger ner sin webbläsare raderas också sparande session cookies.
- Persistent cookies: dessa cookies sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används bland annat för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram.
- Opt-in: På webbplatsen har du som besökare alltid rätten att så fort som du besöker vår hemsida välja om du vill att cookies ska kunna sparas ner på din dator. Du väljer att tacka ja till detta genom att fortsätta använda hemsidan när du gått in på den och meddelandet visat sig.

- Drifts- och optimeringscookies: Dessa används för driften av webbplatsen. Det kan t.ex. vara för att få statistik på antalet besökande eller annan information till analys. De används också i samband med frågeformulär. Dessa cookies kan samla in uppgifter som kan tillskrivas användaren. 

- Vi använder Google Analytics för att analysera hur besökarna använder hemsidan. De uppgifter som samlas in om din användning, så som trafikdata och IP-adress, skickas och sparas på Googles servrar i USA.

Här kan du välja bort cookies från Google Analytics: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout

- Marketing cookies: Dessa cookies används till anonym tracking på hemsidor och för att bygga upp profiler som visar vilka sökningar varje användare har gjort och vilka sidor de besökt. Dessa cookies kan lagra data som identifierar användaren eller innehåller specifik information om användaren. 

- Facebook cookies: Dessa används till att visa en "gilla" knapp och information om vilka av dina Facebook-vänner som gillar sidan. Facebook ger vidare tillgång till ett verktyg för statistik, kallat Facebook Insights, som visar information kring användning av Facebook.

 

12. Övrigt

 

Immaterialrätt, logotyper och varumärken
Samtliga material som publiceras på Webbshoppen, detta inkluderar logotyper, programvara, varumärken, text och bild är skyddat enligt immaterialrätten. Det innebär att inget material får kopieras, användas eller överföras till tredje part utan tillåtelse från innehavaren av rättigheterna. Eventuella överträdelser beivras.

 

Färgåtergivning på produktbilder 
Vi kan inte garantera att färgåtergivningen överensstämmer med produkters fysiska färger, då färgåtergivningen beror på olika skärmers inställningar.


Tvist
Tvist mellan DesignDelicatessen och kunder prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas i Allmänna reklamationsnämnden kommer DesignDelicatessen att följa nämndens beslut.