Tre bra vegetariska frukostar

Frukost sägs ofta vara dagens viktigaste mål. Men ibland är det lätt att glömma bort eller vara alldeles för morgontrött för att orka tänka på att göra en ny, inspirerande och god frukost. Dagen blir dock ofta väldigt bra om man startar med något gott och nyttigt. Därför är här tre olika bra och goda vegetariska frukostar att lägga på minnet.

Smoothies

Smoothies är lätt att göra och går att variera i all oändlighet. En bra bas är att använda banan och en växtbaserad mjölk, som havremjölk. Mixa i en mixer med bär, tropiska frukter eller gröna grönsaker. I dag går det att köpa frysta frukt- och bärpåsar för just smoothies i de flesta matvarubutiker, för de som är riktigt morgontrötta. Toppa din smoothie med några nyttiga frön så mår kroppen extra bra. För den som behöver extra protein är det enkelt att tillsätta växtbaserat proteinpulver, som hampa eller ärtprotein i din smoothie.

Gröt

En klassiker som aldrig går ur tiden är såklart gröt. Koka på havre eller andra gryn och toppa med allt från färsk frukt till sylt och kanel. Eller varför inte variera och hacka upp nötter och mandlar och strö över den varma gröten.

Frukost som görs kvällen innan

För den riktigt morgontrötta finns det vissa perfekta frukostar som kan göras kvällen innan och stå i kylskåpet över natten. En sådan frukost är så kallade overnight oats, där man blandar havregryn med växtbaserad mjölk eller yoghurt och låt stå över natten i kylskåpet. Ett annat alternativ är chiapudding, som består av chiafrön som får svälla i växtbaserad mjölk över natten. Servera båda alternativen med färsk frukt eller bär.