Mat: köttdiet kontra vegandiet

En diet avser vilken mat en person vanligtvis äter och dricker. Att ”gå på diet” innebär att konsumera en bestämd typ av mat och avgränsa sig från en annan typ av mat. Orsaker till att följa en bestämd diet varierar. Några vanliga orsaker är på grund av graviditet, hälsa, trosuppfattning, träning, skada, sjukdom och inte minst viktnedgång.

Den senaste tiden har två motsatta dieter uppstått, nämligen köttdieten och vegandieten. Vid första anblick kan de uppfattas som två helt motsatta dieter. Dock leder båda dieter till tankarna om en idyllisk bondgård där bonden kanske gödslar, förbereder foder med ett slaghack, eller mjölkar kor. Dessa två dieter har därför både likheter och olikheter. Fördelar och nackdelar med dessa två dieter presenteras här, huvudsakligen utifrån objektiva hälsoaspekter.

Köttdieten

I princip ingår i köttdieten all mat som inte ingår i vegandieten, det vill säga kött av alla slag, ägg och vissa mejeriprodukter. Köttdietens fördelar är följande:

  • Bidrar till ett starkare immunförsvar
  • Bidrar till viktminskning
  • Bidrar till att bevara kognitiva förmågor senare i livet
  • Höjer kroppens energinivå
  • Höjer testosteronnivåer
  • Minskar matsmältningsproblem
  • Motverkar högt blodsocker
  • Reducerar inflammationer
  • Underlättar muskelbyggande med dess höga proteinhalt

Köttdieten har emellertid fått skarp kritik, bland annat för att vara extrem och sakna nödvändiga vitaminer. Nackdelar är följande:

  • Försämrar kroppens blodflöde
  • Höjer kroppens nivåer av mättat fett och kolesterolvärde
  • Ökar risken för cancer i höga mängder
  • Ökar risken för diabetes
  • Ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar

Vegandieten

Vegandieten är en diet med följande fördelar:

  • Bidrar till viktminskning
  • Motverkar högt blodtryck
  • Reducerar risken för allvarliga sjukdomar
  • Reducerar risken för hjärt- och kärlsjukdomar
  • Reducerar risken för cancer
  • Ökar intaget av antioxidanter

En kritik mot vegandieten är dess avsaknad av viktiga näringsämnen:

  • Leder till trötthet och svaghet på grund av vitaminbrister, såsom vitamin B12 och D
  • Ökar ibland håravfall på grund av proteinunderskott
  • Leder till sämre prestation vid högintensiva aktiviteter