Hälsosamma matlådor

Att laga matlådor och ha med till jobbet eller skolan är inte bara ett bra tips för dig som vill spara pengar, utan också ofta det mer hälsosamma alternativet. Genom att ta med dig egen lunchlåda vet du vad du äter och att du får i dig det du behöver för att orka med ditt jobb eller dina studier. Ibland kan det dock vara svårt att hitta motivation till att laga sina matlådor. Här är därför några tips om du vill börja laga hälsosamma matlådor.

Planera och laga storkok

Det första tipset är att planera din veckas inköp av matvaror och därefter laga storkok. Laga en mustig gryta, som kan serveras med till exempel bulgur en dag, pasta en annan, och bröd en tredje dag. På så vis har du tre olika matlådor färdiga med samma bas, men variation i tillbehör.

Istället för att använda tråkiga gamla plastkartonger kan det vara mycket trevligare att investera i en matlåda att ha med sig. I dag finns det många snygga alternativ.

Lagar du storkok med vänner kan ni laga olika sorters mat för era matlådor en vecka framöver. Laga fem olika sorters storkok. Därefter får alla ta varsin portion av vardera storkok. På så vis behöver ingen mat slängas för att den blir dålig, men man får ändå stor variation på sina matlådor.

Laga mat som kan frysas

Att laga storkok som kan frysas är såklart också väldigt smart. På så vis kan man laga storkok som fryses in i olika matlådor som sedan kan ätas när det krisar. Ibland är man helt enkelt för trött för att tänka på maten som ska ätas till lunch dagen därpå. Då är det skönt att veta att det finns en matlåda i frysen.

Laga lite extra dagen innan

Ett annat bra tips är att laga extra mycket kvällsmat. Då kan resterna helt enkelt ätas dagen därpå. Om det inte är tillräckligt mycket över kan måltiden drygas ut med en bit gott bröd eller en trevlig sallad. Eller varför inte ta med en god fruktsallad att äta till efterrätt?

Andra matvaror som är bra att ha hemma, som ofta har lång hållbarhet, för att dryga ut en matlåda är till exempel följande: keso, konserverade bönor och linser, morötter, knäckebröd och nötter. I frysen kan det vara bra att ha grönsaker som broccoli, spenat och ärtor. Dessa grönsaker kan enkelt tillsättas i många olika varma och kalla maträtter. De drygar ut och är väldigt nyttigt att äta.